Ghana Tyskland barn tröja International kommer att lämna Serie A-mästarna efter sex år på klubben när han söker en ny utmaning.
"Det har varit Brasilien tröja ett tufft beslut att göra, för i sex år har Juventus varit mitt liv, och alla här har varit min familj," började han.
"Att lämna Juventus är som att lämna en familj för gott men jag behövde göra det för min familj."
Den 29-årige har Sverige barn tröja varit starkt knuten till ett drag till Juves rivaler Inter Milan, men hävdar att det ännu inte har gjorts något bestämt beslut på sin framtid.
Mittfältaren kom till Juventus 2012 från Udinese och fortsatte med att vinna sex Serie A-titlar och fyra Coppa Italias med den gamla damen under det han kallar en "Golden Juventus generation".
"Jag lämnar med mycket bra minnen från de troféer jag har vunnit på klubben, till några av de största Argentina tröja spelarna jag har jobbat med dagligen," tillade han.
Juventus ändrade inte bara min karriär och gjorde mig till en bättre spelare, det gjorde mig
också en bättre man. "Asamoah, som inte har presenterat för Ghana sedan 2014, berömde också Juve för att hålla tron med honom under hans kroniska skada problem under senare årstider.
"Det obehagliga känslomässiga stödet jag fick från fansen även under mina värsta tider var så fantastiskt att jag känner djup kärlek till denna klubb," lade han till i ett uttalande som publicerades på sitt officiella Twitter-handtag "och kommer alltid att uppskatta den vänlighet som visat sig mig."